Hugo Vanderstadt

Architect & stedenbouwkundig ontwerper

Ingeschreven in de lijst van erkende architecten de Orde van Architecten Vlaamse Raad www.architect.be  

Tramhalte te Londerzeel

Tramhalte te Londerzeel

De sneltram te Londerzeel zal tot ingrijpende aanpassingen leiden van het dorp

De nieuwe sneltram loopt langs de A12 krijgt een halte op het kruispunt van de A12 en het spoor, dat is 1200 meter verwijderd van het station, tevens ligt de halte op 5 meter hoogte! Men moet dus dat hoogteverschil op een comfortabele wijze overbruggen en een directe verbinding maken met het treinstation. Er ligt nu een voorstel op tafel dat men wil onderwerpen aan een openbaar onderzoek. Nochtans zijn er een aantal fouten en leemten vast te stellen in het huidige ontwerpvoorstel.

Dit is eigenlijk een “hartoperatie” voor Londerzeel en er moet zeer grondig over nagedacht worden.

Het zou goed zijn dat de bewoners van Londerzeel meerdere ontwerpen te zien krijgen zodat ze beter kunnen oordelen en kiezen tussen verschillende mogelijkheden. Het gaat hier immers over een zeer belangrijke ingreep in het leven van het dorp van Londerzeel, o.a. het verplaatsen van het treinstation, dat is niet niks en heeft een diepgaande invloed op de toekomst voor ons allemaal. Uiteraard is de ligging van de nieuwe tramhalte op 1200m van het huidige treinstation niet te verantwoorden en moeten deze twee knooppunten verbonden worden.

 

Het alternatief ontwerpvoorstel

In dit voorstel zijn de nadelen en leemten van het huidige voorstel zo veel mogelijk opgelost.

 

Herkenbaarheid en overzicht

Het nieuwe treinstation en tramhalte zijn de inkompoort tot het dorp.

Deze zijn duidelijk vindbaar en herkenbaar.

Het tramplein op 5 meter hoogte heeft een eigen identiteit en goede bereikbaar. De onderliggende functie op het gelijkvloers (evenementenzaal of handel) moet dit betaalbaar maken.

 

Bereikbaarheid en hoog comfortniveau

Een hoogteverschil van 5m moet overbrugd worden voor alle zwakke weggebruikers.

Een hellend vlak voor elektrische fietsen en kleine elektrische voertuigen (van max. 300kg) en een overstapparking boven het spoor zorgen voor een comfortabele overstap van het voortransport naar de tram.

Voor de voetgangers, de niet-elektrische fietsen en het voortransport per auto is een comfortabele verbinding met roltrappen onmisbaar.

Maximaal comfort betekent ook een microklimaat met beschutting tegen weer en wind. De tramhalte is daarom ook voorzien van een windscherm dat tevens het storende geluid van de A12 afschermt. Hierdoor zal de tramhalte ook de bestaande woningen beter beschermen tegen die geluidsoverlast.

De vlotte en overdekte verbinding tussen trein en tram krijgt ook extra aandacht.

 

Veiligheidsgevoel dankzij het verweven der functies

Het subjectieve veiligheidsgevoel kan bekomen worden dankzij sociale controle: de stationsomgeving moet ook s’avonds een veilig gevoel geven. Daarom is het zeer belangrijk om de handelsfuncties en de horeca op het gelijkvloers te voorzien. Het wonen kan best op de verdieping voorzien worden.

Ruimtebesparing: veel ruimte kan bespaard worden dankzij het verticaal combineren van bedrijven met kantoren en het wonen.

 

Landelijke schaal en karakter

Dorpsarchitectuur wordt vooral gekenmerkt door de rijwoningen en het verticalisme.

Anderzijds zijn de klimaateisen, met de groene energie-opwekking, ook zeer bepalend voor de architectuur.

Windturbines en zonnepanelen zijn perfect geïntegreerd in de landelijke architectuur.

 

Green deal 2050: klimaatneutraal

De doelstelling is duidelijk, CO2 neutraal met groene energie, biodiversiteit ondersteunend en waterneutraal.

Dit is realiseerbaar dankzij o.a. de toepassing van groene architectuur, duurzaam materiaalgebruik en elektrisch vervoer. De zonnepanelen boven de tramhalte en de treinperrons zorgen niet alleen een groene energieopwekking, ze zijn ook zeer voordelig voor het comfort van de reizigers. Niet onbelangrijk: deze overkappingen betalen zichzelf terug dankzij de energieopbrengst! Zowel de NMBS als DE LIJN kunnen de reizigers een hoog comfort verschaffen, zonder hoge kosten.

De verticale windmolens kunnen esthetische herkenningspunten vormen en eveneens heel wat groene energie opwekken. De verticale windmolens van het type “savonius” hebben een aantal voordelen: al bij lage windsnelheden toepasbaar (vanaf 2–3 m/s), geen geluidsoverlast, geen trillingen.

 

Planning

Het station verplaatsen en de nieuwe tramhalte zouden gelijktijdig moeten kunnen gerealiseerd worden. De gemeente kan de nodige sturing geven.

Uiteraard is de inbreng van de bevolking van kapitaal belang en dat is mogelijk op voorwaarde dat er en goede communicatie ontstaat. Hiervoor is een maquette zeer nuttig en wenselijk.

Na de inspraak zou men het voorontwerp kunnen herwerken en dat pas kan men overgaan tot een RUP (Ruimtelijk Uitvoeringsplan) en de bouwvergunningsaanvragen.

Bekijk volledig dossier (PDF) »
  • Datum: 30 juni 2021
  • Locatie: Londerzeel